Zatrudnienie emeryta – czy to dobry pomysł?
Niskie świadczenie emerytalne, chęć częstszego kontaktu z ludźmi czy dalszego rozwoju – powody, dla których emeryci poszukują zatrudnienia, są różne. Zastanawiasz się, czy zatrudnienie osoby, która nabyła prawo do świadczeń emerytalnych to dobry pomysł? Śpieszymy z odpowiedzią!
Na jaką umowę zatrudnić seniora?
W Polsce wykonywanie pracy jest możliwe na podstawie kilku umów, przy czym trzeba pamiętać o ograniczeniach wynikających z kodeksu pracy. Dopuszczalne (i jednocześnie najpopularniejsze) formy zatrudnienia to:
- umowa o pracę – w przypadku zatrudniania emerytów jest wykorzystywana rzadko, co ma związek z dużymi kosztami jej zawarcia,
- umowa zlecenie – to rozwiązanie stało się mniej popularne po nowelizacji przepisów, co doprowadziło do konieczności odprowadzania składek ZUS za pracowników, gdy umowa zlecenie jest jedyną formą zatrudnienia,
- umowa o dzieło – aktualnie jest to jedyna umowa, której zawarcie nie oznacza konieczności odprowadzania składek ZUS.
Jakie ulgi czekają na pracodawców zatrudniających emerytów?
Jednym z powodów, dla których seniorzy zainteresowani kontynuowaniem zatrudnienia nie mają problemu ze znalezieniem pracy, są ulgi przysługujące pracodawcom. To właśnie one sprawiają, że pod względem finansowym zatrudnienie emeryta po prostu się opłaca. Z jakich ulg mogą skorzystać pracodawcy?
Wysokość ulg zależy od jednego czynnika – rodzaju zawartej umowy. Najkorzystniej pod tym względem wypada umowa o dzieło, ponieważ:
- pracodawca nie ma obowiązku płacenia składek ZUS – na ubezpieczenie społeczne, składki zdrowotnej czy składki wypadkowej,
- konieczne jest opłacanie podatku dochodowego – jego wysokość jest uzależniona od wysokości wynagrodzenia.
Dlaczego w zespole warto mieć doświadczonego pracownika?
Dla wielu pracodawców to właśnie kwestie finansowe są priorytetem podczas zatrudniania seniorów – właściciele firm mogą sporo zaoszczędzić na składkach ZUS. Zalet zatrudniania emerytów nie można jednak rozpatrywać jedynie przez pryzmat kosztów. Trzeba pamiętać również o dodatkowych korzyściach – są to:
- doświadczenie – pracownicy ze stażem pracy wynoszącym 40 czy nawet 50 lat mają sporą wiedzę, z której warto skorzystać,
- brak zobowiązań rodzinnych – dzięki temu seniorzy są bardziej dyspozycyjni niż młodzi pracownicy.
Zatrudniasz pracowników? Bez względu na ich wiek musisz pamiętać o prowadzeniu kadr i płac.
Usługi księgowe oraz kadry i płace to nasza specjalność. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie,
skontaktuj się z nami.